12.06.2020

English

Andreas Reihse

SPINOZA'S VISION [REDUX] is a sound work produced for the cinema auditorium by Dalia Neis and Andreas Reihse (additional voices by Kathia Rudametkin, and Khaled Barakeh).

SPINOZA'S VISION [REDUX] travels between science and fiction: a sound seance invoking Spinoza’s lens grinding ancestry in the Iberian peninsula, tracking Spinoza’s optical sensibilities and permeating influence across space and time. It builds from a previous sound work for the cinema, entitled Celluloid Corridors, in collaboration with Mohamed A. Gawad. Whereas Celluloid Corridors meanders into the labyrinth of the cinema archive and the singularity of place, this work explores the possibility of an unfilmable script beyond the parameters of film history: imagine a film in which Spinoza the protagonist goes back and forward in time, and travels sideways, from the gothic laboratory of the enlightenment to the sun-lit noon day heat of the Iberian desert? Imagine the Spaghetti Western rewritten from the perspective of a deeper past, a place in which its locations were permeated by Islamic scholars and mystics, a place from which Spinoza springs? These sound seances are interventions into the cinema space; they are transformations of word, text – almost two-dimensional objects – into three-dimensional waves and particles with time as a further dimension. They are 5.1 surround productions* meant for screening in cinemas. Although they have no picture information – not even black (nor green, nor Blue) – they remain celebrations of the possibility of cinema, and celebrations of images evoked in the mind of the viewer, from the darkness of the cinema seat. (D.N. & A.R.)
*here, for compatibility reasons, a stereo-mix

SPINOZA'S VISION [REDUX] bewegt sich zwischen Wissenschaft und Fiktion: eine Klang-Séance, die sich auf Spinozas linsenschleifende Herkunft von der iberischen Halbinsel beruft und Spinozas optische Sensibilität und durchdringenden Einfluss über Raum und Zeit hinweg verfolgt. Es baut auf einer früheren Klangarbeit für das Kino mit dem Titel Celluloid Corridors auf, die in Zusammenarbeit mit Mohamed A. Gawad entstand. Während Celluloid Corridors in das Labyrinth des Kinoarchivs und die Singularität des Ortes mäandert, erkundet diese Arbeit die Möglichkeit eines unverfilmbaren Drehbuchs jenseits der Parameter der Filmgeschichte: Stellen Sie sich einen Film vor, in dem der Protagonist Spinoza in der Zeit zurück und vorwärts geht und seitwärts reist, vom gotischen Labor der Aufklärung zur sonnenbeschienenen Mittagshitze der iberischen Wüste? Stellen Sie sich den Spaghetti-Western umgeschrieben aus der Perspektive einer tieferen Vergangenheit vor, einem Ort, an dem seine Schauplätze von islamischen Gelehrten und Mystikern durchdrungen waren, einem Ort, dem Spinoza entspringt. Diese Klang-Séancen sind Eingriffe in den Kinoraum; sie sind Transformationen von Wort, Text - fast zweidimensionalen Objekten - in dreidimensionale Wellen und Partikel mit der Zeit als weiterer Dimension. Es sind 5.1-Surround-Produktionen*, die für die Aufführung in Kinos gedacht sind. Obwohl sie keine Bildinformationen haben - nicht einmal Schwarz (und auch nicht Grün oder Blau) - bleiben sie Feiern der Möglichkeit des Kinos und Feiern von Bildern, die im Kopf des Zuschauers evoziert werden, aus der Dunkelheit des Kinositzes. (D.N. & A.R.)
*hier aus Kompatibilitätsgründen ein Stereo-Mix

Kommentar schreiben

Related Videos